Autor: Igor Krucovčin

Vytvorené: 14. 07. 2015 Tlačiť

V 20. storočí 
- začiatok storočia:
- bol obdobím Art Nouveau, ktorého základným princípom bol boj proti všetkému štandartnému, zaužívanému, 
- v parfumérii sa objavili mimoriadne snahy o krásu flakónu,
- roku 1900 prišiel s moderným kondicionérom nazývaným BrilantinaEd Pinaud. Tento výrobok sa používal nielen na vlasy, ale aj na zjemnenie fúzov a brady. Neskôr sa do kondicionéru začal pridávať napríklad silikon alebo iné chemické látky, ktoré odstránili pocit mastnoty,
- roku 1901 Gillette spolu s Williamom Nickersonom získali patent pre holítko v tvare T, ktoré sa hore otváralo a majiteľ tak mohol starú žiletku jednoducho vymeniť za novú[1],
- roku 1904 vynašiel berlínsky drogista Hans Schwarzkopf zmes na umývanie vlasov, ktorá sa rozpúšťala vo vode. V priebehu niekoľkých rokov potom rozšíril svoju ponuku práškových šampónov o šampóny pre rôzne druhy vlasov[2],
- roku 1907 sa François Coty (pre ktorého predstavoval flakón ozajstné umenie, odrážajúce kvalitu svojho obsahu) spojil s nemenej známym sklárskym majstrom René Lalique a spoločne začali s komercializáciou parfumu Ambre Antique,
- v čase Prvej svetovej vojny (1914-1918):
- britva Gillette bola súčasťou výbavy každého amerického vojaka,
- roku 1915 vyšiel magazín Harper´s Bazaar s fotografiou modelky, ktorá po prvýkrát ukázala nahé ramená a holé podpažie. Následne potom prišla firma Wilkinson Sword s kampaňou, že chĺpky v podpažuší sú nehygienické a neženské. A tak si ženy, vďaka reklame, začali holiť aj tieto telové partie,
- po vojne:
- nastúpila modernita a s ňou spojený trend priniesť niečo nové, exotické. Art Déco vystriedal Art Nouveau. Paul Poiret, ktorý sa už zaslúžil o revolúciu v módnom návrhárstve, spôsobil prevrat takisto vo svete parfumov. Stal sa prvým módnym dizajnérom-parfumérom s parfumom Rosine, pomenovanom po svojej najstaršej dcére. Sám si navrhoval flakóny. Inšpiroval veľké množstvo módnych návrhárov, ktorí najprv začali ponúkať malé flakóniky klientkám ako darček, neskôr začali s predajom parfumov nesúcich ich meno,
- pomaly sa predaj flakónov stal oveľa lukratívnejší biznis ako predaj rób[3],
- v 20. rokoch:
- flakóny sa stávali čím ďalej tým viac originálnejšími a nápaditejšími,
- roku 1921 bol na trh uvedený mýtický N°5 od Chanel vytvorený Ernestom Beauxom. Parfém doteraz zastáva miesto prototypu aldehydového parfumu,
- roku 1925 na Svetovej výstave dekoračného umenia sa návštevníci stretli s najznámejšími francúzskymi parfumérmi: s Cotym a jeho skvelými flakónmi vôní Lalique, Rosine a s Guerlainom, ktorý prišiel s legendárnou vôňou Shalimar vo flakóne Baccarat. Parfum XXIII od Delettrez bol prezentovaný 13 perlami. Boucheron, parfumér-klenotník prišiel s flakónom posiatym bižutériou. Objavil sa aj flakón vo forme náramku Jaïpur a celkom najnovšia vôňa Initial,
- roku 1927 bol André Fraysseom na trh uvedený Arpège od Lanvina v slávnom flakóne v tvare čiernej gule,
- roku 1927 bol verejnosti predstavený tekutý šampón. Ten sa už aplikoval priamo na mokré vlasy, ale ešte stále obsahoval mydlové zložky, ktoré brali vlasom ich lesk,
- roku 1929 sa objavil první elektrický holiaci strojček, ktorý ale verejnosť príliš nezaujal. Veľkým prínosom pre obchod s elektrickými strojčekmi bol inžinier Alexander Horowitz, ktorý priniesol firme Philips viac ako 130 patentov,
- v 30. rokoch: 
- prišlo do módy opäť holenie obočia a jeho spätného maľovania tužkou,
- začalo byť populárne tiež odstraňovanie chĺpkov pomocou vosku,
- roku 1930 bol na trh uvedený Shocking od Shiaparelliho s flakónom vo forme ženskej busty,
- roku 1933 sa začal pod názvom Schwarzkopf extra jemný predávať nealkalický šampón,
- roku 1936 spôsobil revolúciu v natáčaní vlasov anglický vedec J. B. Speakman. Objavil látku, ktorá menila štruktúru vlasov. Teplo už nebolo treba,
- roku 1938 bola vynájdená zubná kefka s nylonovými štetinami,

 

Britva a puzdro, kovová kulma na onduláciu a ručný
strojček na strihanie vlasov z prvej polovice 20. storočia

 

- počas Druhej svetovej vojny (1939-1945):
- roku 1939 bola vo Švajčiarsku verejnosti predstavená elektrická zubná kefka,
- si ženy chĺpky na nohách a v podpazuší často odstraňovali brúsnym papierom,
- v roku 1942 byl verejnosti v Británii predstavený prvý dvojvrstvý toaletný papier,
- po Druhej svetovej vojne:
- oslobodenie prinieslo nové možnosti: éru hojnosti a rôznorodosti v kreáciách,
- nastal rozvoj vlasovej kozmetiky,
- rok 1945 priniesol veľa známych parfumov oslavujúcich víťazstvo: L’Heure attendue od Patou, Coeur joie od Nina Ricci, Le Roy soleil od Schiaparelli, flakón navrhol Salvador Dali. Bol to takisto rok kedy uzrel svetlo sveta parfum Femme od Rochas vytvorený v roku 1944 Edmondom Roudnitskom,
- nová vlna módnych dizajnérov-parfumérov zachvátila Francúzsko. Vent Vert od Balmain, Ma griffe  od Carven, Bandit od Piguet, l’intemporel Air du Temps od Nina Ricci a samozrejme Miss Dior od Christiana Diora,
- roku 1949 sa objavil na trhu prvý šampón značky Schauma, ktorý bol prevratný v tom, že bol v tube a preto sa lepšie aplikoval na vlasy,
- 50. roky:
- priniesli skupinu nezávislých parfumérov alebo parfumérov patriacich k parfumovaným domom, vznikli prvé spoločnosti ako napríklad Roure (Francúzsko), International Flavors and Fragrances (IFF, USA), Firmenich et Givaudan (Švajčiarsko),
- roku 1955 sa v Nemecku objavil prvý lak na vlasy - Taft,
- 60. roky:
- roku 1961 bola vyrobená prvá „studená“ trvalá pre domáce použitie,
- 70. a 80. roky:
- priniesli veľkú rôznorodosť,
- počas sedemdesiatych rokov sa dostali do módy vône Indie a ďalekého Orientu: santalové drevo, pižmo, pačuli. Známi parfuméri samozrejme nasledovali tento trend. Lancôme s Magie Noire, Guy Laroche s J´ai osé ale najmä Opium od Yves Saint Laurenta, uvedené na trh v roku 1976 predstavujúce parfum područia a vynucujúci si priestupky, útek či opitosť. Orientálny trend pokračoval a bol viditeľný takisto pri Fidji od Guya Larochea, Madame Rochas od Rochasa, Calèche od Hermèsa, Eau Sauvage od Diora, Anaïs Anaïs od Cacharela, Chamade od Guerlaina a mnohých ďalších,
- ropný šok a ekonomická kríza po roku 1974 priniesli skepsu a pesimizmus počas osemdesiatych rokov. Na druhej strane prišla éra hippies a pracujúcich dievčat. V kurze boli napríklad Poison od Diora a Obsession od Calvina Kleina,
na začiatku 90. rokov:
- vstúpila parfuméria do veľkého globálneho sveta. 10 skupín reprezentujúcich 80 značiek si rozdelilo 60 % svetového trhu. Lancaster a Coty, ktorí sa spojili s Unileverom, sa stali svetovými lídrami v tejto oblasti so značkami ako Elizabeth Arden, Cerruti, Calvin Klein, Chopard, Joop. Najvplyvnejšia bola skupina LVMH (Dior, Givenchy, Kenzo, Loewe a najmä Guerlain), l´Oréal (Armani, Cacharel, Lancôme, Lanvin, Ralph Laurent, Paloma Picasso),
- marketing sa stal dôležitou súčasťou obchodu s kozmetikou (pravidlá: flakón musí byť originálny a pútajúci pozornosť, reklamné plagáty musia mať vysokú umeleckú hodnotu a majú byť viditeľné na všetkých strategických miestach[4]. Dôležitá je taktiež modelka. Ako napríklad Uma Thurman pre Miracle od Lancômea, Elizabeth Hurley pre Estée Laudera...), rozdávajú sa vzorky, miniatúry a parfumované karty na prilákanie potenciálnych zákazníkov. Prestali existovať nejaké výrazné trendy, prišla skutočná rôznorodosť. Každý si môže vybrať vôňu podľa svojej vlastnej osobnosti či momentálnej nálady: napr. J’adore od Diora pre modernú ženu, Lacoste Woman pre ženu športovkyňu, Rush dd Gucci pre ženu zmyselnú. Miracle od Lancômea je určená pre romantické duše, Mahora od Guerlaina upúta ženy plné slnka, Baby-doll od Saint-Laurenta sa hodí pre lolitky. Tento trend pokračuje dodnes!
[1] První rok predaja bol katastrofálny, predalo sa iba 51 strojčekov a iba 168 čepelí. Avšak hneď v následujúcom roke, aj bez reklamy, sa predalo strojčekov viac 90 tisíc a viac ako 12 milionov čepieľok.
[2] Na umývanie vlasov sa v minulosti používali voda a mydlo. Mydlo sa však do vlasov ťažko dostávalo a rovnako ťažko zmývalo. Naviac účinok mydla po vysušení nevyzeral príliš esteticky. Postupne sa do vody, v ktorej sa mydlo varilo,  pridávali bylinky, ktoré mali vlasom dodať lesk a vôňu.
[3] Doteraz platí, že módne návrhárstvo je sponzorované pafumom svojej značky.
[4] Viď kampane na parfum Opium od Yves Saint Laurenta, či kampaň na Mahoru od Guerlaina.

Vyrobené v spolupráci s CollagenLux.sk, ktorej prevázkovateľom je spoločnosť Anesis, s.r.o.

Hodnotenie užitočnosti článku:


    Umela inteligencia Novy narodopis Teoria poezie 3D-tlac Arduino Nove rekordy Prudove chranice Robotika Priemysel 4.0 Dejiny Slovenska do roku 1945 ang_znacky_fluidsim LOGOSoftComfort Novinky Historia elektromobilov Free e-kurzy Elektrina pre ZŠ Druhá svetová vojna Cvičebnice O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť


    Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady