Vytvorené: 04. 05. 2020 Tlačiť

S nárastom zaisťovania tovaru a služieb z vonkajších zdrojov, hrá funkcia nákupu týchto zdrojov stále významnejšiu úlohu.

Môžeme ho definovať ako nákup materiálu a služieb od externých organizácií s cieľom podpory všetkých operácií firmy od výroby po marketing, predaj a logistiku.

Nákup zahŕňa:

  • výber dodávateľov,
  • jednanie o cene,
  • jednanie o dodacích podmienkach,
  • o množstve.

S niekoľkými kľúčovými dodávateľmi.

Funkcia nákupu je zodpovedná predovšetkým za vstupné činnosti v rámci dodávkového reťazca, zatiaľ čo logistika ako celok zahŕňa tak vstupné ako i výstupné vzťahy a materiálové toky.

Prostredníctvom kontaktov s vonkajším prostredím pracovníci nákupu majú možnosť získať veľmi dôležité informácie o nových technológiách, materiáloch, dodávateľských a subdodávateľských zdrojoch a vzťahoch, zavádzaných službách, organizačných opatreniach, výrobných i investičných problémoch u dodávateľov.

Poznávaním vonkajšieho prostredia - situácie na trhu, ponukách nových dodávateľov i dopyte, sú pracovníci nákupu dôležitým zdrojom poskytovania informácií pre vrcholový manažment, marketing, konštrukčných, technologických, výrobných i plánovacích pracovníkov podniku.

Ďalšou z dôležitých činností nákupcov je výber dodávateľov, ich hodnotenie, plánovanie dodávok, sledovanie vývoja cien, poskytovanie služieb v oblasti prepravy, poistenia i legislatívnych opatrení.

Vhodný výber dodávateľov na základe vopred stanovených kritérií určených v celkovej stratégii rozvoja podniku je predpoklad zabezpečenia výrobného procesu, uspokojenia potrieb zákazníka i prosperity firmy. Kritériá výberu a hodnotenia dodávateľov vyplývajú zo strategickej línie podniku.

Vo všeobecnosti predstavujú požiadavky na:

  • plnenie dodávok v zmluvných termínoch,
  • reálne cenové relácie, resp. možnosť korekcie cien,
  • dodávky v požadovanej kvalite doloženej certifikátmi,
  • poskytnutie servisu služieb s dodávaným tovarom,
  • stabilita dodávateľa.

Pred samotným hodnotením však manažment určí relatívnu dôležitosť faktorom vzhľadom ku špecifickej situácii a podmienkam podniku a priradí faktorom konkrétnu váhu. Prínosom tejto metódy hodnotenia je, že núti manažment, aby si ujasnil a formalizoval dôležité prvky pri nákupných rozhodnutiach, a aby preskúmal súčasné strategické zameranie podniku, uplatňované metódy a postupy.

Hodnotenie užitočnosti článku:


    Umela inteligencia Novy narodopis Teoria poezie 3D-tlac Arduino Nove rekordy Prudove chranice Robotika Priemysel 4.0 Dejiny Slovenska do roku 1945 ang_znacky_fluidsim LOGOSoftComfort Novinky Historia elektromobilov Free e-kurzy Elektrina pre ZŠ Druhá svetová vojna Cvičebnice O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť


    Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady