Autor: Doplnené 30. 09. 2025
Obsah:
Obsah 1. časti
Základné pojmy
Vzdelávanie dospelých
Cieľ vzdelávania
Analýza vzdelávacích potrieb
Obsah vzdelávacej aktivity
Vzdelávanie a učenie, charakteristiky generácií a typy účastníkov, fázy a metódy učenia, vyučovanie, hodnotenie
Spôsoby učenia a vzdelávania
Školenie
Kurz
Generácie vzdelávaných
Kolbov cyklus učenia
Fázy a metódy učenia, typy a charakteristika účastníkov
Aký je rozdiel medzi učením a vyučovaním?
Učenie
Vyučovanie
Formy vyučovania v skratke
Metódy vyučovania v skratke
Hodnotenie
Formálne hodnotenie
Neformálne hodnotenie
Univerzálne pravidlá platné pre proces vzdelávania
Pred konaním vzdelávania
Počas konania vzdelávania
Ako zabezpečiť dynamiku vzdelávania?
Odporúčania lektorom
Kontrolné otázky
Hodnotiaca excelovská excelentná tabuľka
Kartičky na preverevanie znalosti
Excelovské obrázkové príklady
Ciele vzdelávania napísané na tabuli
Špeciálne príležitosti
Lektor učiaci na strednej škole by mal vedieť
Aký rozdiel je vo vyučovaní techniky na gymnáziu a na technickom lýceu?
1. ČASŤ
Lektorské minimum je kurz, ktorého hlavnými cieľmi sú:
- vysvetliť vybrané pojmy z oblasti vzdelánia dospelých,
- popísať a rozlíšiť spôsoby vzdelávania,
- uvedomiť si špecifiká vzdelávania a učenia rôznych generácií a typov účastníkov,
- spoznať univerzálne pravidlá procesu vzdelávania,
- vysvetliť preverené metódy a formy vzdelávania,
- poukázať na spôsoby využívania moderných technológií,
t.j. poskytnúť lektorom základné informácie, ktoré je potrebné vedieť na to, aby boli schopní vzdelávať dospelých v požadovanej kvalite a v požadovanom čase.
ZÁKLADNÉ POJMY
Vzdelávanie dospelých - proces získavania vedomostí, zručností a postojov, ktorého zmyslom (následkom) je rozvoj jednotlivca a jeho príprava na rôzne životné situácie, pozície a profesie.
Cieľ vzdelávania zodpovedá na otázku, prečo sa školenie realizuje. Zároveň:
- ujasňuje, čo budú účasníci po vzdelávaní vedieť robiť a aké zručnosti majú získať,
- ujasňuje, čo nové sa účastníci naučia, s akými poznatkami sa oboznámia, čo majú vedieť,
- vytváva formát celej vzdelávacej aktivity, napríklad čas (dĺžku) a miesto konania vzdelávania,
- eliminuje nepotrebný obsah,
- uľahčuje výber metód a nástrojov pre dosiahnutie cieľa,
- pomáha lektorovi určiť, ako hodnotiť výsledky účastníkov,
- umožňuje odpovedať na otázku, či bol cieľ vzdelávacej aktivity dosiahnutý.
Paralelne s upresňovaním (špecifikáciou) cieľa vzdelávania a samotnému vzdelávaniu predchádza proces nazývaný Analýza vzdelávacích potrieb. Cieľmi analýzy vzdelávacích potrieb sú:
- identifikovanie rozdielu medzi želaným a skutočným stavom, resp. určenie toho, čo sa má zmeniť,
- určenie, ktorá vzdelávacia aktivita (spôsob vzdelávaniam: školenie alebo kurz) je pre vzdelávanie najvhodnešia,
- maximálne zosúladenie vzdelávacích potrieb a požiadaviek zamestnávateľa, oddelenia (sekcie, divízie) a jednotlivcov tvoriacich publikum (účastníkov školenia).
Počas analýzy je nutné:
- zberať aj informácie o pracovnej pozícií ľudí, ktorých budete vzdelávať, resp. o oddelení (sekcii, divízii), z ktorého sú zamestnanci,
- uvedomiť si, či je vzdelávaným nutné odovzdať vedomosti alebo účastníkom chýbajú praktické zručnosti,
- zberať aj informácie o generácií ľudí, ktorých budete vzdelávať...
Obsah vzdelávacej aktivity predstavuje súhrn všetkých informácií, materiálov a činností, ktoré sú zahrnuté v procese vzdelávania a v čase dĺžky konania vzdelávania zmenšenej o dobu konania prestávok.
VZDELÁVANIE A UČENIE, CHARAKTERISTIKA GENERÁCIÍ A TYPY ÚČASTNÍKOV, FÁZY A METÓDY UČENIA, VYUČOVANIE, HODNOTENIE
Základnými spôsobmi vzdelávania dospelých sú školenie a kurz.
Školenie - spôsob vzdelávania, ktorý sa zameriava na praktické zručnosti a konkrétne úlohy, ktoré sú potrebné pre výkon určitej práce alebo činnosti. Často je krátkodobé a intenzívne, s dôrazom na aplikáciu naučených zručností v praxi.
Prínosy (benefity) pre absolventa školenia:
- zlepšenie zručností - školenia pomáhajú účastníkom získať nové zručnosti alebo zdokonaliť tie existujúce, čo môže zvýšiť ich efektivitu a produktivitu,
- aktualizácia vedomostí - v rýchlo sa meniacom svete je dôležité byť informovaný o najnovších trendoch a technológiách. Školenia umožňujú udržať krok s aktuálnymi zmenami,
- zvýšenie sebavedomia - získanie nových zručností a vedomostí môže zvýšiť sebavedomie účastníkov, čo sa prejaví v ich pracovnom výkone a osobnom raste,
- kariérny rast - absolvovanie školení môže otvoriť nové kariérne príležitosti a pomôcť pri postupe na vyššie pozície,
- zlepšenie tímovej práce - školenia často zahŕňajú tímové aktivity, ktoré môžu zlepšiť spoluprácu a komunikáciu medzi členmi tímu,
- zvýšenie motivácie - investícia do vzdelávania zamestnancov môže zvýšiť ich motiváciu a lojalitu voči organizácii,
- zníženie chýb - lepšie vyškolení zamestnanci robia menej chýb, čo môže viesť k vyššej kvalite práce a spokojnosti zákazníkov.
Kurz - spôsob vzdelávania, ktorý je širšie zameraný a môže zahŕňať teoretické aj praktické aspekty. Kurzy môžu byť dlhodobé a pokrývať širokú škálu tém, s cieľom poskytnúť hlbšie pochopenie predmetu.
Prínosy pre absolventa kurzu:
- hĺbkové vedomosti - kurzy poskytujú podrobné a komplexné informácie o konkrétnom predmete, čo umožňuje účastníkom hlbšie pochopenie témy,
- flexibilita - mnohé kurzy sú dostupné on-line, čo umožňuje študovať vlastným tempom a prispôsobiť si časový rozvrh podľa vlastných potrieb,
- široká škála tém - kurzy pokrývajú rôzne oblasti, od jazykov a umenia po technológie a manažment, čo umožňuje výber podľa záujmov a kariérnych cieľov,
- certifikácia - mnohé kurzy ponúkajú certifikáty po úspešnom absolvovaní, čo môže zvýšiť vašu kvalifikáciu a atraktivitu na trhu práce,
- networking (sieťovanie) - kurzy často poskytujú príležitosti na stretnutie s ľuďmi s podobnými záujmami, čo môže viesť k novým kontaktom a spoluprácam,
- osobný rozvoj - absolvovanie kurzov môže zvýšiť sebavedomie, motiváciu a celkovú spokojnosť so životom, keďže sa učíte nové veci a rozvíjate svoje schopnosti,
- praktické zručnosti - mnohé kurzy sú zamerané na praktické aplikácie, čo umožňuje okamžité využitie naučených zručností v reálnom živote alebo práci.
Generácie vzdelávaných (generácie) - označenie skupín ľudí narodených v určitom časovom období, ktoré majú spoločné charakteristiky a skúsenosti.
Druhy generácií:
- Tichá generácia (Silent Generation) - narodení približne medzi rokmi 1928 a 1945. Táto generácia zažila Druhú svetovú vojnu a povojnové obdobie,
- Baby Boomers - narodení medzi rokmi 1946 a 1964. Táto generácia zažila ekonomický boom po Druhej svetovej vojne a je známa svojím optimizmom a pracovnou etikou,
- Generácia X - narodení medzi rokmi 1965 a 1980. Táto generácia je často charakterizovaná nezávislosťou a pragmatizmom,
- Mileniáli (Generácia Y) - narodení medzi rokmi 1981 a 1996. Táto generácia vyrastala s technológiami a Internetom a je známa svojou adaptabilitou a zameraním na rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom,
- Generácia Z - narodení medzi rokmi 1997 a 2012. Táto generácia je digitálne zdatná, vyrastala so smartfónmi a sociálnymi médiami,
- Generácia Alfa - narodení od roku 2013 do súčasnosti. Táto generácia je ešte mladá, ale očakáva sa, že bude ešte viac technologicky zdatná a prepojená než predchádzajúce generácie.
Kolbov cyklus učenia - model, ktorý opisuje proces učenia sa prostredníctvom skúseností.
Tento cyklus pozostáva zo štyroch fáz:
- konkrétna skúsenosť (aktivita, concrete experience) - učenie začína priamou skúsenosťou alebo aktivitou, ktorú jednotlivec zažije, predváza (simuluje), resp. ktorej sa zúčastňuje,
- reflexívne pozorovanie (reflexia, reflective observation) - po skúsenosti nasleduje reflexia, kde jednotlivec premýšľa o tom, čo sa stalo a analyzuje resp. zosumarizuje svoje skúsenosti a zážitky, uvedie svoje postrehy,
- abstraktná konceptualizácia (teória, abstract conceptualization) - na základe reflexie jednotlivec vytvára teoretické koncepty a modely, ktoré vysvetľujú jeho skúsenosti resp. odvodzuje pravidlá (všeobecné zásady). Študent si uvedomí, na čo si má dať pozor, čomu sa vyhnúť, ako postupovať...
- aktívne experimentovanie (aplikácia, active experimentation) - jednotlivec aplikuje nové koncepty a teórie v praxi, čím získava nové skúsenosti. Cieľom tejto fázy teda je konkrétne previazať teóriu s praxou.
Podľa niektorých autorov môžete Kolbov cyklus učenia začať v akejkoľvek fáze, másledne však musíte prejsť cez všetky fázy, ktoré cyklus tvoria. Takto ulahodíte učebnému štýlu rôznych (všetkých) účastníkov školenia a súčasne zvýšite zapamätateľnosť obsahu školenia alebo kurzu.
 |
 |
 |
 |
Aktivita
|
Reflexia
|
Teória
|
Aplikácia
|
 |
Kolbov cyklus učenia inak |
Fázy a metódy učenia, typy a charakteristika účastníkov
Počas fázy učenia, ktorú označujeme ako Aktivita,
- používame metódy, kde účastníci môžu niečo vykonať, zažiť, skúsiť, experimentovať, prakticky si overiť,
- takéto metódy majú radi aktivisti,
- ktorí sa radi nadchnú pre nové myšlienky a situácie, kde vyniknú.
Počas fázy učenia, ktorú označujeme ako Reflexia,
- používame metódy, kde účastníci môžu niečo pozorovať, vytvárať si nové idey a rozširovať uhly pohľadu,
- takéto metódy majú radi reflektori,
- ktorí majú radi prípadové štúdie, pozorovanie, diskusiu...
Počas fázy učenia, ktorú označujeme ako Teória,
- používame metódy, kde účastníci môžu počúvať, hľadať podobnosti (analógie), súvislosti,
- takéto metódy majú radi teoretici,
- ktorí majú radi abstrahovanie a sumarizovanie poznatkov, formulovanie záverov, prednášky...
Počas fázy učenia, ktorú označujeme ako Aplikácia,
- používame metódy, kde účastníci môžu poznatky (myšlienky a teórie) prakticky použiť využiť,
- takéto metódy majú radi pragmatici,
- ktorí radi riešia praktické problémy, odceňujú nápady, využívajú a diskutujú o skúsenostiach iných...
Aký je rozdiel medzi učením a vyučovaním?
Učenie je proces získavania vedomostí, zručností, hodnôt alebo postojov.
Učenie môže byť formálne, napríklad v škole, aj neformálne, t.j. učenie cez skúsenosti, pozorovanie, rozhovory... Vykonáva ho žiak alebo študent. Je to aktívna snaha pochopiť, zapamätať si a aplikovať nové poznatky.
Môže byť vedomé, napríklad štúdium knihy, alebo nevedomé, napríklad učenie sa správania napodobňovaním.
Vyučovanie je proces odovzdávania vedomostí alebo zručností od učiteľa k študentovi.
Vyučovanie je zvyčajne formálne. Prebieha v školách, kurzoch, tréningoch. Vykonáva ho pedagóg, učiteľ, lektor alebo inštruktor. Jeho úlohou je organizovať, vysvetľovať a motivovať. Zahŕňa metódy, formy a stratégie, ktoré podporujú učenie.
Zjednodušene:
Učiť sa = prijímať a spracovávať informácie.
Vyučovať = sprostredkúvať informácie druhým.
Formy vyučovania v skratke
Formy vyučovania sú spôsoby, pomocou ktorých pedagóg odovzdáva učivo (poznatky) a učí (rozvíja vedomosti) študentov.
Medzi najčastejšie formy vyučovania patria:
- prednášky – pedagóg predstavuje a vysvetľuje učivo študentom verbálnou formou,
- diskusie – študenti sa zapájajú do dialógu s učiteľom alebo medzi sebou na určitú tému,
- skupinová práca – študenti pracujú v malých skupinách na riešeniach úloh alebo projektov,
- praktické cvičenia – študenti sa podieľajú na praktických aktivitách, experimentoch alebo cvičeniach, aby ste si osvojili určité zručnosti,
- samostatná práca – študenti samostatne študujú materiál a pracujú na úlohách pod dohľadom učiteľa,
- online vyučovanie – využitie online platforiem a nástrojov na vzdialené vzdelávanie a online kurzy.
Metódy vyučovania v skratke
Metódy sú konkrétne techniky a postupy, ktoré pedagóg využíva na to, aby efektívne preniesol učivo, podporil učenie a zapojenie študentov a rozvíjal ich schopnosti a zručnosti.
Existuje mnoho rôznych metód vyučovania, medzi ktoré patria:
- demonštrácia – učiteľ ukazuje postup, model, jav, príklad alebo činnosť študentom, aby žiaci mohli lepšie pochopiť učivo. Podporuje vizuálne učenie a umožňuje študentom pozorovať praktické využitie teórie,
- kladenie otázok – učiteľ klade študentom otázky na posúdenie ich znalostí, pochopenia a kritického myslenia,
- brainstorming – skupinová aktivita, pri ktorej študenti zbierajú a zdieľajú nápady a riešenia,
- hranie rolí – študenti dopĺňajú určité role alebo situácie na simuláciu reálnych situácií,
- prípadové štúdie – analýza a riešenie reálnych prípadov, aby študenti aplikovali teoretické poznatky na praktické situácie,
- projektové učenie – študenti pracujú na dlhodobých projektových úlohách, ktoré spájajú rôzne zručnosti a poznatky.
Hodnotenie, formálne hodnotenie, neformálne hodnotenie
Hodnotenie má posúdiť pokrok, vedomosti a zručnosti študentov.
Rozoznávame formálne a neformálne hodnotenie.
Formálne hodnotenie žiaka je proces, pri ktorom sú žiaci vopred upozornení na hodnotenie a majú možnosť sa naň pripraviť, čo im umožňuje zopakovať si učivo alebo sa aktívne zapojiť do samotného procesu hodnotenia.
Neformálne hodnotenie je založené na pozorovaní žiakov počas bežnej školskej činnosti a často bez ich vedomia, že sú práve hodnotení.
Medzi najbežnejšie formy formálneho hodnotenia patria:
- testy – hodnotia vedomosti,
- ústne skúšky – hodnotia vedomosti,
- kritériové hodnotenia (vopred definované kritériá) – slúžia na objektívne hodnotenie výkonu žiakov,
- záverečné práce (dlhšie projekty) – hodnotia schopnosť analyzovať a syntetizovať informácie,
- praktické projekty – hodnotia schopnosť žiakov aplikovať svoje vedomosti v reálnych situáciách.
Medzi neformálne formy hodnotenia patria:
- pozorovanie (učiteľ sleduje správanie a účinnosť žiakov počas vyučovania) – dôvodom je, aby získal neformálnu spätnú väzbu o ich zapojení, porozumení a sociálnych interakciách, čo mu pomáha prispôsobiť vyučovanie individuálnym potrebám žiakov,
- diskusie a rozhovory (rozpravy so žiakmi) – cieľom je zistiť, čo žiaci naučili a ako to vyučované chápu,
- hodnotenie seba samého (žiaci sami posudzujú svoje výkony) – je dôležité preto, aby si študenti uvedomili svoje silné stránky, oblasti na zlepšenie a prevzali zodpovednosť za vlastné učenie,
- hodnotenie od rovesníkov (žiaci hodnotia prácu svojich spolužiakov) – toto podporuje spoluprácu a kritické myslenie. Zároveň rozvíja komunikačné zručností. Žiaci sa učia dávať konštruktívnu spätnú väzbu a zároveň reflektovať na vlastné výkony,
- portfóliá (zhromaždené práce a projekty) – dokumentujú pokrok a dosiahnuté výsledky žiakov.
Hodnotenie užitočnosti článku: