Lektorské minimum 2 :)

Autor: Doplnené 30. 09. 2025

Vytvorené: 03. 01. 2015 Tlačiť

Obsah:
 
 
Základné pojmy
Vzdelávanie dospelých
Cieľ  vzdelávania
Analýza vzdelávacích potrieb 
Obsah vzdelávacej aktivity
Vzdelávanie a učenie, charakteristiky generácií a typy účastníkov, fázy a metódy učenia, vyučovanie, hodnotenie  
Spôsoby učenia a vzdelávania 
Školenie
Kurz
Generácie vzdelávaných
Kolbov cyklus učenia  
Fázy a metódy učenia, typy a charakteristika účastníkov 
Aký je rozdiel medzi učením a vyučovaním?
Učenie
Vyučovanie
Formy vyučovania v skratke
Metódy vyučovania v skratke
Hodnotenie
Formálne hodnotenie
Neformálne hodnotenie
 
Obsah 2. časti
 
Univerzálne pravidlá platné pre proces vzdelávania
Pred konaním vzdelávania
Počas konania vzdelávania
Ako zabezpečiť dynamiku vzdelávania?  
Odporúčania lektorom
Kontrolné otázky 
Hodnotiaca excelovská excelentná tabuľka 
Kartičky na preverevanie znalosti
Excelovské obrázkové príklady
Ciele vzdelávania napísané na tabuli 
Špeciálne príležitosti 
Lektor učiaci na strednej škole by mal vedieť
Aký rozdiel je vo vyučovaní techniky na gymnáziu a na technickom lýceu?
 

2. ČASŤ 

 
UNIVERZÁLNE PRAVIDLÁ VZDELÁVANIA (platné pre školenie aj kurz)
 
Pred začiatkom vzdelávania si prednášajúci musí:
  • stanoviť poradie aktivít, vrátane času konania (prípadne aj doby trvania) prestávok,
  • uvedomiť, čo chce jednotlivými aktivitami (krokmi) dosiahnuť.
Počas konania vzdelávania:
  • resp. už pred prvou prestávkou sa vzdelávaní musia dozvedieť:
    • dôvod vzdelávania, t.j. dôvod, prečo sa má niečo naučiť,
    • cieľ, prípadne čiastkové ciele vzdelávania. Ideálne je napísať ich na tabuľu a nezmazať počas celého konania vzdelávania, 
    • formy (spôsoby) dosiahnutia cieľov,
  • prednášajúci musí kontrolovať splnenie čiastkových cieľov, ktoré chcel jednotlivými krokmi dosiahnuť,
  • prednášajúci odpovedať účastníkom na dve, aj keď často nepoložené, otázky, t.j. ako a prečo stroje, javy, veci... fungujú,
  • prednášajúci musí udržať pozornosť poslucháčov. Preto musí byť vzdelávacia aktivita:
    • pútavá,
    • dynamická (musí pulzovať),
  • prednášajúci musí udržiavať očný kontakt s prednášajúcimi, 
  • prednášajúci musí dosiahnuť, aby sa na každú ďalšiu vzdelávaciu aktivitu (hodinu, prednášku, školenie) vzdelávaní tešili.
Ako zabezpečiť dynamiku školenia? 
Základom udržania pozornosti je zmena. Počas realizácie vzdelávacej aktivity môžete zmeniť:
  • spôsob práce - napríklad raz rozpráva lektor, raz účastníci, 
  • formu prezentácie poznantkov - napríklad študenti sledujú statickú prezentáciu, obrázky, potom animáciu, prípadne video (film)...
  • metódy práce - raz diskutujete, druhýkrát modelujete situáciu, tretíkrát študentov testujete, 
  • kombináciu získavaných poznatkov - teoretické poznatky kombinujete so získavaním praktických zručností,
  • delením účastníkov - učastníci pracujú individuálne alebo v skupinách.
Počas realizácie vzdelávacej aktivity musí meniť prednášajúci:
  • intonáciu hlasu,
  • striedať zaťaženie hemisfér mozgu,
  • svoju polohu v miestnosti.
Počas realizácie vzdelávacej aktivity musí prednášajúci:
  • uvádzať príklady z praxe,
  • klásť účastníkom vzdelávacej aktivity otázky,
  • vyjadriť vďaku účastníkom za ich odpoveď na otázku a vyhodnotiť ju,
  • zapojiť do vzdelávacie procesu nielen intelekt ale aj zmysly vzdelávaného. To znamená: sluch, zrak, hmat... 
  • používať gestá.

 

ODPORÚČANIA LEKTOROM

V praxi sa autorovi Lektorského minima osvedčilo:

  • tvorba Kontrolných otázok,
  • používanie Hodnotiacej excelovskej excelentnej tabuľky,
  • Kartičky na preverevanie znalostí značiek a funkcií súčiastok, 
  • excelovské obrázkové príklady resp. Cvičebnice, 
  • Ciele vzdelávania napísané na tabuli.

 

Kontrolné otázky

Kontrolné otázky predstavujú skupinu otázok z preberaných tém, na ktoré by mal absolvent kurzu vedieť odpovedať. Každej úrovni kurzu, napríklad základnej, pokročilej či expertnej, sú priradené konkrétne otázky, ktoré zodpovedajú náročnosti danej úrovne.

Tip pre tvorbu kontrolných otázok

Vytvorte čo najväčší počet otázok a priebežne ich dopĺňajte. Ideálne je, ak každá otázka obsahuje aj odkaz na webovú stránku s článkom, kde možno nájsť správnu odpoveď. To umožní študentom nielen overiť si svoje vedomosti, ale aj efektívnejšie sa vzdelávať. Kontrolné otázky nech vymýšľajú aj študenti.  

Tip pre zapojenie študetov do vzdelávacieho obsahu

Počas vzdelávania spolu so študentmi na konci dňa označujte, ktoré kontrolné otázky ste zvládli. A v priebehu nasledujúceho dňa znalosť preverte. 

 

Hodnotiaca excelovská excelentná tabuľka

Hodnotiaca tabuľka vyrobená v Exceli obsahuje mená žiakov v riadkoch a preverované znalosti v stĺpcoch. Tri stĺpce sú určené na hodnotenie:

  • celkových teoretických znalostí – sú napísané červeným a vypočítava ich Excel,
  • celkových praktických zručností – sú napísané červeným a vypočítava ich Excel,
  • bonus (hodnotenie za proklientský prístup študujúceho).

Hodnotenie:

  • teórie - na odbornom kurze možno v rámci teórie hodnotiť:
    • znalosť aplikovanej fyziky,
    • znalosť značiek,
    • funkciu súčiastok,
    • teoretické otázky zo záverečného (komplexného) testu (SuperTestu),
  • praxe - praktické zručnosti sa hodnotia na základe:
    • čítania a vysvetľovania schém, popisu činnosti zapojenia,
    • zapájania schém podľa predlohy,
    • zapájania schém bez schémy, t.j. návrhu a realizácie zapojenia iba podľa zadania,
    • praktických otázok zo záverečného (komplexného) testu (SuperTestu).

 

Tipy na efektívne hodnotenie

Každému hodnotiacemu kritériu je možné priradiť rôzne váhové koeficienty.

Priebežne zobrazujte výsledky overovania vedomostí alebo zručností. Priebežné zobrazovanie výsledkov totiž prináša viacero výhod pre študentov aj skúšajúcich:

  • prehľad o absolvovaných testoch – študenti aj skúšajúci môžu ľahko sledovať, ktoré overenia znalostí ešte neprebehli resp. študenti neabsolvovali,
  • lepšie zameranie na slabé miesta – študenti vidia svoj pokrok a môžu sa cielene sústrediť na oblasti, ktoré potrebujú zlepšiť alebo si opraviť,
  • spätná väzba pre skúšajúceho – prednášajúci získa prehľad o tom, ktoré témy je potrebné lepšie vysvetliť, najmä ak sú výsledky z danej aktivity hodnotené nízkym percentom.

Takýto prístup podporuje efektívnejšie učenie a umožňuje študentom aktívne pracovať na svojom zlepšení.

SuperTest obsahuje otázky z Teórie aj z Praxe. Preto sa jeho výsledok premieta do hodnotenia oboch.

Bonus znamená, že napríklad, za:

  • každú nakreslenú a funkčnú schému vytvorenú v simulačnom programe FluidSIM, alebo
  • pomoc s vysvetľovaním spolužiakovi, alebo 
  • pomoc pri zapájaní obvodu, alebo
  • aktivitu počas priebežného skúšania... 

pridávam do hodnotenie (stĺpca) adekvátne %. Študentovu záverečné hodnotenie (výsledky) prilepšujem tam (do Teórie alebo Praxe), kde to viac potrebuje. 

Farebná legenda:

  • okrové políčka predstavujú váhové koeficienty určujúce dôležitosť alebo náročnosť znalostí resp. zručností, 
  • žlté políčka vyplňa lektor podľa výsledkov preskúšania teoretických znalostí alebo praktických zručností, resp. podľa proklientskeho prístupu v stĺpci Bonus, 
  • červené čísla vypočítava Excel sám podľa vzorcov.  

 

Kartičky na preverevanie znalostí značiek a funkcií súčiastok

Ako preveriť znalosť značiek a komponentov (pneumatických, elektrických, hydraulických...) používaných v schémach? Postupujte nasledovne:

  • príprava materiálov – nakreslite alebo vytlačte preberané značky a komponenty na papier formátu A4. Následne ich rozstrihajte na rovnaké štvorce alebo obdĺžniky,
  • výber značiek – každý preverovaný si náhodne vyberie stanovený počet kartičiek tak, aby nevidel, akú značku si berie,
  • identifikácia značiek – po výbere kartičiek preverovaný nahlas povie názov každej značky,
  • hodnotenie odpovedí – skúšajúci posúdi odpoveď nasledovne:
    • nesprávna odpoveď,
    • čiastočne správna odpoveď,
    • úplne správna odpoveď,
  • záznam výsledkov – skúšajúci vytvorí počas skúšania na stole tri stĺpce odpovedí (správne, správne na polovicu, nesprávne). Ak má preverovaný správne 10 značiek, získa za každú úplne správnu odpoveď 10 %, za čiastočne správnu 5 %. Celkový súčet percent vyjadruje úroveň znalostí preverovaného,
  • zápis do tabuľky – výsledné percento sa zapíše do Hodnotiacej excelovskej excelentnej tabuľky.

Tipy

Nastrihané značky a komponenty môže skúšajúci rozširovať o ďalšie prebrané a skúšať každý ďalší deň resp. vyučovaciu hodinu.

Tými istými kartičkami (karičkami so značkami) je možné preveriť aj znalosť funkcie súčiastok.

 

Cvičebnice alebo aj Excelovské obrázkové príklady

Ide o príklady vypočítané v Exceli, ktoré sú doplnené relevantným obrázkom.

Vďaka možnosti meniť vstupné hodnoty a vďaka použitiu vzorcov môže učiteľ v krátkom čase distribuovať rôzne zadania a takmer okamžite skontrolovať výsledky žiakov, resp. overiť správnosť ich výpočtu.

Tip

Cvičebnice sú spôsobom, ako vyskúšať 10 žiakov súčasne.

Poslední „vypočítavači“ obyčajne odmietajú pomoc a výsledok chcú vypočítať sami a dobre.   

 

 

Ciele vzdelávania napísané na tabuli

Ide o rýchlu informáciu pre účastníkov kurzu, vďaka ktorej sa dozvedia čo sa na kurze majú naučiť resp. z čoho ich bude prednášajúci skúšať.

Tip

Vysvetlite vzdelávaným prečo musia požadované vedieť.

Ukážka cieľov vzdelávania:

  • (pomenovať) Schematické značky, 
  • (opísať, vysvetliť funkciu a princíp) Funkcie súčiastok a komponentov,
  • (popísať čo zapojenie robí) Čítanie schém, 
  • (praktické) Zapájanie schém,
  • Navrhovanie schém (podľa zadania, prípadne v simulačnom programe),
  • SuperTest (preukázať získané vedomosti).

Ukážka zdôvodnenia: Prečo je dôležité poznať schematické značky?

Dôvody, prečo je dôležité poznať schematické značky:

  • porozumenie technickej dokumentácie – schematické značky sú základom technickej dokumentácie, ktorá je nevyhnutná pri výrobe, montáži a údržbe elektrotechnických zariadení. Bez znalosti týchto značiek by technici nemohli správne interpretovať technické výkresy a schémy,
  • efektívne navrhovanie a diagnostika – schematické značky umožňujú vizuálne znázorniť prepojenia medzi jednotlivými komponentmi obvodov. To je kľúčové pre efektívne navrhovanie, analýzu a diagnostiku systémov,
  • štandardizácia a komunikácia – používanie jednotných schematických značiek zabezpečuje, že technické výkresy sú jednoznačne čitateľné a zrozumiteľné. To uľahčuje komunikáciu medzi inžiniermi, technikmi a ďalšími odborníkmi v rôznych regiónoch a odvetviach,
  • praktické zručnosti – znalosť schematických značiek je praktická zručnosť, ktorá je potrebná pri zapájaní obvodov, čo je dôležité pre ich budúcu kariéru,
  • bezpečnosť – správne pochopenie a použitie schematických značiek môže tiež prispieť k bezpečnosti pri práci s používanými zariadeniami. Značky pomáhajú identifikovať rôzne komponenty a ich funkcie, čo je dôležité pre bezpečné zapojenie a údržbu.

 

 

Aký rozdiel je vo vyučovaní techniky na gymnáziu a na technickom lýceu?

Rozdiel medzi technickým lýceom a gymnáziom sa prejavuje aj vo vyučovaní techniky. 

Gymnázium:

  • predmety sú viac všeobecné, dôraz sa kladie na teóriu, základy prírodných vied, matematiky, jazykov,
  • „technika“, ak sa vyučuje, je skôr v podobe informatiky, základov fyziky, ekológie, občianskej výchovy či praktických cvičení,
  • cieľom je, aby žiak mal široký rozhľad, nie priamo odborné technické zručnosti,
  • viac prípravy na vysokú školu akéhokoľvek smeru, napríklad prírodovedného, humanitného, technického… 

Technické lýceum:

  • zameranie je technicko-prírodovedné – okrem všeobecných predmetov majú žiaci navyše odborné technické predmety,
  • učia sa konštruovanie, elektrotechniku, strojárstvo, programovanie, CAD/CAM, technické merania, technológiu materiálov a podobné veci,
  • technika je tu chápaná ako odborný predmet, ktorý pripravuje žiakov priamo na technické vysoké školy alebo aj do praxe,
  • výučba je viac praktická. Prebieha v laboratóriách, dielňach, na projektových  úlohách. 

Stručne:

  • Gymnázium = široký všeobecný základ, menej praxe.
  • Technické lýceum = viac špecializácie na techniku, viac praktických zručností.

 

Dobré, použiteľné stránky:
· Komunikačné zručnosti - Komunikácia v práci

 

Budúce Kontrolné otázky

Popíšte Kolbov cyklus učenia.

Hodnotenie užitočnosti článku:


    Umela inteligencia Novy narodopis Teoria poezie 3D-tlac Arduino Nove rekordy Prudove chranice Robotika Priemysel 4.0 a 5.0 Dejiny Slovenska do roku 1945 ang_znacky_fluidsim LOGOSoftComfort Novinky Historia elektromobilov Free e-kurzy Elektrina pre ZŠ Druhá svetová vojna Cvičebnice O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť


    Copyright © 2013-2025 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady