10 Konflikt na pracovisku :)

Vytvorené: 19. 06. 2014 Tlačiť

 

V prvom rade si uvedomte:

  • konflikty sú prirodzenou súčasťou života a vznikajú všade, kde ľudia prichádzajú do vzájomného kontaktu,
  • najtypickejším pracoviskom, kde vznikajú konflikty je také, kde sa ľudia nielen každodenne stretávajú, ale v závislosti od pracovnej náplne a postavenia spolupracujú na riešení spoločných zadaní,
  • konflikty možno riešiť aj tak, že dokážete na pracovisku vytvoriť priestor na pokojné spolunažívanie.

Konfliktom na pracovisku označujeme takú situáciu:

  • keď sa vzájomne závislí ľudia nevedia dohodnúť na spoločnom cieli,
  • keď si navzájom neželajú, aby im ten druhý zasahoval do ich kompetencie.  

Konflikt je zvyčajne sprevádzaný:

  • hnevom,
  • silnými emóciami,
  • pocitom, že ho treba okamžite riešiť.

Ústredným prvkom všetkých interpersonálnych konfliktov je komunikácia. Preto do nej nesmie vstupovať:

  • vyhrážanie,
  • verbálna agresivita,
  • násilie.

V opačnom prípade sa môže situácia extrémne vyhrotiť.

Na druhej strane ignorovanie konfliktov[1] dáva do pohybu deštruktívne sily, ktoré:

  • znižujú produktivitu,
  • šíria konflikt ďalej,
  • uvoľňujú morálku.

Zdroje konfliktov:

  • súperenie,
  • neochota spolupracovať,
  • pocit nespravodlivosti,
  • nesprávne pochopenie,
  • nevhodné, necitlivé alebo netolerantné, správanie,
  • neúmerne vysoká záťaž,
  • rozdiel individuálnych cieľov a záujmov jednotlivcov.

Ako manažér si musíte uvedomiť, že:

  • dobré vzťahy na pracovisku sú mimoriadny motivátor pôsobiaci proti zmene zamestnania,
  • práve preto by ste mali podporovať dobré vzťahy na pracovisku a vážiť si jednotlivcov, ktorí ich vytvárajú.

Ako je možné vytvoriť na pracovisku dobré vzťahy? Zamestnanci by sa mali:

  • dobre poznať a byť otvorení, definovať, čo majú a nemajú radi, čo im prekáža,
  • byť navzájom tolerantní a ochotní,
  • zohľadňovať záujmy a potreby kolegov.

Ak je manažér sám účastníkom konfliktu, ako dobrý šéf vie, že v strese nie je dobré robiť nejaké závery alebo neuvážené rozhodnutia smerom k podriadeným alebo podráždene reagovať na ich názory. Je lepšie najskôr vychladnúť a po určitej dobe o probléme znovu v kľude diskutovať. 

Doporučenia:

  • v prípade ak je pri spore objavené riešenie, malo by sa z neho stať pravidlo, na ktoré je možné sa v budúcnosti odvolať,
  • je nutné viesť si denník konfliktov. Je možné tak vytypovať typické schémy zlyhania seba samého alebo podriadených,
  • je nutné vedieť, v čom sú podriadení vynikajúci a v čom Vám lezú na nervy. Týmto situáciám sa buď budete vyhýbať, alebo sa na ne dobre pripravíte,
  • pri konflikte neprechádzajte do slovnej agresie a nezhadzujte svojich podriadených,
  • dávajte si pozor na agresiu v sametových rukaviciach. Jej realizácia je Vám servírovaná vo forme uštipačných poznámok, ironických glos alebo rôznych bagatelizujúcich výrokov. Ich cieľom obyčajne býva otráviť alebo vyštvať nepohodlných kolegov, či ich poškodiť v ich pozícii a získať prevahu. V prípade, že sa horeuvedeného dopúšťate, ide o Vaše profesionálne zlyhanie. V úlohe šéfa ste omylom. Cieľom Vašej práce je totiž tím systematicky budovať a nie ho rozbíjať,
  • Aj pre výborného manažéra platí, že štyri z jeho desiatich rozhodnutí sú chybné. Nemôžete však robiť jednu chybu za druhou. V každom prípade je ospravedlniť sa rovnako dôležité ako robiť správne rozhodnutia.
[1] Keď sa šéf nenaučí postaviť k problému priamo, doplatí na to sám. Ľahostajnosť nie je cesta k ďalšiemu rastu, ale k chvíľkovému prežitiu na danej pozícii.
Hodnotenie užitočnosti článku:


    Historia elektromobilov Free e-kurzy Elektrina pre ZŠ Druhá svetová vojna Cvičebnice O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta Dejiny Slovenska

     

    O VŠETKÝCH KURZOCH 

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť

    Newsletter

    Nenechajte si ujsť žiadny nový článok

    @

    Copyright © 2013-2022 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady