10 Konflikt na pracovisku :)

Vytvorené: 19. 06. 2014 Tlačiť

 

V prvom rade si uvedomte:

  • konflikty sú prirodzenou súčasťou života a vznikajú všade, kde ľudia prichádzajú do vzájomného kontaktu,
  • najtypickejším pracoviskom, kde vznikajú konflikty je také, kde sa ľudia nielen každodenne stretávajú, ale v závislosti od pracovnej náplne a postavenia spolupracujú na riešení spoločných zadaní,
  • konflikty možno riešiť aj tak, že dokážete na pracovisku vytvoriť priestor na pokojné spolunažívanie.

Konfliktom na pracovisku označujeme takú situáciu:

  • keď sa vzájomne závislí ľudia nevedia dohodnúť na spoločnom cieli,
  • keď si navzájom neželajú, aby im ten druhý zasahoval do ich kompetencie.  

Konflikt je zvyčajne sprevádzaný:

  • hnevom,
  • silnými emóciami,
  • pocitom, že ho treba okamžite riešiť.

Ústredným prvkom všetkých interpersonálnych konfliktov je komunikácia. Preto do nej nesmie vstupovať:

  • vyhrážanie,
  • verbálna agresivita,
  • násilie.

V opačnom prípade sa môže situácia extrémne vyhrotiť.

Na druhej strane ignorovanie konfliktov[1] dáva do pohybu deštruktívne sily, ktoré:

  • znižujú produktivitu,
  • šíria konflikt ďalej,
  • uvoľňujú morálku.

Zdroje konfliktov:

  • súperenie,
  • neochota spolupracovať,
  • pocit nespravodlivosti,
  • nesprávne pochopenie,
  • nevhodné, necitlivé alebo netolerantné, správanie,
  • neúmerne vysoká záťaž,
  • rozdiel individuálnych cieľov a záujmov jednotlivcov.

Ako manažér si musíte uvedomiť, že:

  • dobré vzťahy na pracovisku sú mimoriadny motivátor pôsobiaci proti zmene zamestnania,
  • práve preto by ste mali podporovať dobré vzťahy na pracovisku a vážiť si jednotlivcov, ktorí ich vytvárajú.

Ako je možné vytvoriť na pracovisku dobré vzťahy? Zamestnanci by sa mali:

  • dobre poznať a byť otvorení, definovať, čo majú a nemajú radi, čo im prekáža,
  • byť navzájom tolerantní a ochotní,
  • zohľadňovať záujmy a potreby kolegov.

Ak je manažér sám účastníkom konfliktu, ako dobrý šéf vie, že v strese nie je dobré robiť nejaké závery alebo neuvážené rozhodnutia smerom k podriadeným alebo podráždene reagovať na ich názory. Je lepšie najskôr vychladnúť a po určitej dobe o probléme znovu v kľude diskutovať. 

Doporučenia:

  • v prípade ak je pri spore objavené riešenie, malo by sa z neho stať pravidlo, na ktoré je možné sa v budúcnosti odvolať,
  • je nutné viesť si denník konfliktov. Je možné tak vytypovať typické schémy zlyhania seba samého alebo podriadených,
  • je nutné vedieť, v čom sú podriadení vynikajúci a v čom Vám lezú na nervy. Týmto situáciám sa buď budete vyhýbať, alebo sa na ne dobre pripravíte,
  • pri konflikte neprechádzajte do slovnej agresie a nezhadzujte svojich podriadených,
  • dávajte si pozor na agresiu v sametových rukaviciach. Jej realizácia je Vám servírovaná vo forme uštipačných poznámok, ironických glos alebo rôznych bagatelizujúcich výrokov. Ich cieľom obyčajne býva otráviť alebo vyštvať nepohodlných kolegov, či ich poškodiť v ich pozícii a získať prevahu. V prípade, že sa horeuvedeného dopúšťate, ide o Vaše profesionálne zlyhanie. V úlohe šéfa ste omylom. Cieľom Vašej práce je totiž tím systematicky budovať a nie ho rozbíjať,
  • Aj pre výborného manažéra platí, že štyri z jeho desiatich rozhodnutí sú chybné. Nemôžete však robiť jednu chybu za druhou. V každom prípade je ospravedlniť sa rovnako dôležité ako robiť správne rozhodnutia.
[1] Keď sa šéf nenaučí postaviť k problému priamo, doplatí na to sám. Ľahostajnosť nie je cesta k ďalšiemu rastu, ale k chvíľkovému prežitiu na danej pozícii.
Hodnotenie užitočnosti článku:


    Umela inteligencia Novy narodopis Teoria poezie 3D-tlac Arduino Nove rekordy Prudove chranice Robotika Priemysel 4.0 Dejiny Slovenska do roku 1945 ang_znacky_fluidsim LOGOSoftComfort Novinky Historia elektromobilov Free e-kurzy Elektrina pre ZŠ Druhá svetová vojna Cvičebnice O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť


    Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady