Vytvorené: 01. 03. 2014 Tlačiť

1. Primeranosť

  • Formy a metódy prispôsobte možnostiam žiakov (napríklad mladší žiaci potrebujú kratšie vyučovanie a pestrejšie formy, starší majú rozvíjať aj abstraktné myslenie),
  • nepreťažujte, ale na druhej strane dostatočne vyťažujte študentov,
  • sústreďte sa na základné učivo, nie na množstvo údajov.

2. Individuálny prístup

  • Rešpektujte individuálne rozdiely žiakov,
  • uvedomte si, že prístup k žiakom je individuálny, ale výchova prebieha v kolektíve.

3. Postupnosť

  • Postupujte od blízkeho ku vzdialenému, od známeho k neznámemu, od konkrétneho k abstraktnému, od ľahkého k obtiažnejšiemu, od jednoduchého k zložitejšiemu, od všeobecného ku konkrétnemu.

4. Systematickosť, sústavnosť

  • Sústavná práca učiteľa = pravidelnosť v domácej príprave, príprava pomôcok,
  • učivo musí tvoriť logický systém, musí na seba logicky naväzovať,
  • opakujte a precvičujte sústavne,
  • vyhľadávajte pre svojich žiakov medzipredmetové vzťahy,
  • dbajte na systematickosť v celom školskom živote a dennom režime žiakov.

5. Uvedomelo, cieľavedomo

  • Uvedomelý postoj žiakov k učeniu = vysvetliť ciele učenia tak, aby ich prijali za svoje,
  • dbajte aby žiaci učivu porozumeli, pri skúšaní požadujte porozumenie t.j. vzťahy, presné pojmy a úsudky (nie memorovanie),
  • dajte žiakom priestor na premyslenie toho, čo sa učí. Nech sami objavujú vzťahy a zákonitosti,
  • umožnite žiakom pochopiť požiadavky, t.j. zmysel toho čo sa majú učiť,
  • stanovte konečné aj čiastočné ciele a kroky na ich naplnenie (ciele by ste mali vedieť tiež zdôvodniť),
  • spätná väzba = pravdivé a podporujúce pozitívne hodnotenie.

6. Trvalo

  • svojené vedomosti, znalosti, návyky, záujmy, postoje vašich žiakov by mali byť trvalé,
  • predpokladom je pochopenie, precvičovanie, opakovanie.

7. Aktívne, iniciatívne, samostatne, tvorivo

  • Vychádzajte zo samostatnej práce žiakov (kto sa vezie, nedáva pozor na cestu, kto sám musí ísť či riadiť, dáva pozor, aby nespadol alebo nezablúdil - Komenský),
  • snažte sa, aby vaši žiaci boli pri výuke čo najviac aktívny (nesedeli pasívne), nerobte ich prácu za nich. (učiacemu náleží práca, učiteľovi jej riadenie - Komenský). Pasivita ubíja ducha i pozornosť,
  • najviac sa človek naučí, keď sám niečo robí, keď sám niečo skúša, keď niečo vysvetľuje či učí iných. Priame poznávacie činnosti pomôžu hlbšiemu pochopeniu,
  • vyprovokujte zvedavosť detí, aktivujte ich tvorivosť. Človek sa potrebuje realizovať,
  • buďte demokratický. Umožnite žiakom spolurozhodovať.

8. Názorne

  • Zapojujte čo najviac zmyslov žiakov, používajte názorné pomôcky (kvalitné učebnice, počítače, mapy, tabuľky, schémy, filmy, obrázky, predmety, zvukové nahrávky, navštevujte zoologické záhrady, múzeá, choďte do prírody, robte pokusy). Vedie to k lepšiemu zapamätaniu, (v mnohých prípadoch je vhodné postupovať od príkladu k pravidlu a k praktickému použitiu. Pozor: Zanedbanie zásady názornosti vedie k verbálnym, formálnym, nejasným znalostiam. Jej preceňovanie naopak môže brzdiť rozvoj abstraktného myslenia).

9. Teóriu spojte s praxou

  • Myslite na praktickosť toho, čo sa vaši žiaci učia. Umožnite žiakom hľadať potrebné informácie v praxi a zároveň si získané informácie v škole overovať a precvičovať v praxi. Prepojte školu a vyučovanie s okolím školy a prirodzeným prostredím žiaka. Vychádzajte z predstáv a skúseností žiakov, s ktorými do školy prichádzajú. Vymedzujte výukové ciele aspoň na úrovni aplikácie získaných poznatkov. Umožnite svojim žiakom chápať a vidieť zmysluplnosť výuky v škole, priblížte im jej praktickosť.

10. Jednotne

  • Dbajte na jednotnosť výchovného pôsobenia, cieľov, zámerov, foriem a metód učiteľov, rodičov, školy a rodiny a iných výchovno-vzdelávacích organizácií, spolupracujte s rodinou. Jednotnosť posiluje pôsobenie, nejednotností paralyzuje a oslabuje. Žiak sa v rozporuplných požiadavkách ťažko orientuje, a pokiaľ sa snaží vyhovieť dostáva sa do konfliktu rolí.

11. Kvalitne, náročne, pravdivo

  • Držte sa zásady kognitívnej/intelektuálnej náročnosti. Zamerajte učebné činnosti k autentickým projektom alebo vyjadreniam, ku ktorých realizácií je nutné použiť tvorivé myslenie,
  • buďte nároční, ale ponúkajte svoju pomoc,
  • učivo, ktoré žiakom predkladáte má byť pravdivé a overené.

12. Výchovne

  • Nepodporujte neutralizovanie výchovných situácií v škole. Napr. to, že odstránime rastliny z dosahu žiakov, aby ich neničili, nevedie k mravnému chovaniu, iba sme odstránili príležitosť k poškodzovaniu, ale nie poškodzovaniu samému. Situáciu je treba riešiť z výchovného hľadiska,
  • učiteľ má ísť príkladom mravného chovania.

13. Optimisticky, pozitívne, ľudsky

  • Verte žiakom.
  • Očakávajte dobré výsledky, verte v zlepšenie. Poskytujte im spätnú väzbu a konštruktívnu kritiku.
  • Ukazujte svojim žiakom úprimný záujem o nich. Rešpektujte ich dôstojnosť a neponižujte ich. Nechajte ich povedať svoj názor.

14. Sústredene na žiaka

  • Premýšľajte, plánujte a hodnoťte vyučovanie nie z hľadiska vašej činnosti, ale predovšetkým z pohľadu žiaka.
  • Kritériom má byť Čo žiak zažije, čo bude robiť, cítiť a myslieť si, čo si z výuky odnesie? Škola je tu pre naše deti. Myslite na nich v kontexte celého ich individuálneho života a ich zodpovednosti za svoj vlastný život a dôsledky ich rozhodnutí.
Hodnotenie užitočnosti článku:


    Umela inteligencia Novy narodopis Teoria poezie 3D-tlac Arduino Nove rekordy Prudove chranice Robotika Priemysel 4.0 Dejiny Slovenska do roku 1945 ang_znacky_fluidsim LOGOSoftComfort Novinky Historia elektromobilov Free e-kurzy Elektrina pre ZŠ Druhá svetová vojna Cvičebnice O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť


    Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady